The Last Duel (2021)

The Last Duel

The Last Duel (2021)

Legendarni Ridli Skot, nakon svojih epskih spektakala “Gladiator” i “Kingdom of Heaven“, ponovo se vraća srednjem veku. Ovaj put se bavi daleko brutalnijom temom, koja se može vezati i za savremeno doba.

Film “The Last Duel” nas vodi u Francusku, u drugoj polovini 14 veka. Glavni akteri su vojnik Žan de Karuž i štitonoša Žak Le Gri, između kojih već godinama vlada veliko prijateljstvo, ali vrlo brzo se to menja. Žan sve više upada u dugove i nemilost kod zemljoposednika Pjera d’ Alansona, dok Žak sa druge strane postaje Pjerov miljenik i čovek od najbližeg poverenja, da mu čak i daje zemlju koja je trebalo da pripadne Žanu kao miraz od njegove supruge, što dovodi do potpunog razlaza između njih dvojice.

Ipak prava kuliminacija njihovog sukoba dostiže svoj vrhunac kada Žanova supruga Margerit optužuje Žaka da ju je silovao. Kako se na sudskom sporu ne može dokazati ko govori istinu u ovom slučaju, kralj Šarlo VI donosi odluku da se spor razreši preko dvoboja do smrti, u kome će “Božija volja presuditi ko govori istinu”.

Ne postoji pravo. Postoji samo moć muškaraca.

Ono što film “The Last Duel” čini jako zanimljivim je to da je podeljen u tri poglavlja i svako poglavlje predstavlja percepciju istih događaja iz uglova troje glavnih junaka, Žana, Žaka i Margerit. Ponavljanje nekih, na prvi pogled istih scena, deluje iritantno i zamarajuće, ali ako gledate pažljivo, uvidećete da nije svaka ponavljajuća scena potpuno identična. Razlike između tih scena deluju sitno, ali su zapravo jako značajne, jer pokazuju različit karakter glavnih aktera. Takav pristup filmu u mnogo čemu podseća na Kurosavin legendarni film “Rashomon”.

The Last Duel

Žan u svojoj percepciji sebe predstavlja kao hrabrog heroja i ratnika, žrtvu spletki svog nekadašnjeg prijatelja. U svojoj percepciji on je častan čovek koji se bori da ispravi nepravdu koja je naneta njegovoj voljenoj supruzi. Žak u svojoj percepciji prikazuje sebe na sličan način i on uopšte ne misli da je uradio bilo šta loše. Po meni, Margeritina percepcija je jedina koja je objektivno istinita i koja prikazuje obojicu muških aktera u njihovom pravom svetlu.

Rizikuješ moj život da bi se mogao boriti protiv neprijatelja i sačuvati ponos.

Iako smešten u srednji vek, “The Last Duel” je film koji se bavi vrlo savremenom temom i dosta je blizak današnjem vremenu. Film ostavlja gorak ukus u ustima jer pokazuje kako su žene nekad tretirane kao roblje, kao niža bića bez ikakve vrednosti, slično kako se danas tretiraju žene u islamskim zemljama ili u balkanskim primitivnim mestima. Jedan od meni lično najodvratnijih citata u filmu je “silovanje nije zločin prema ženi, već prema imovini njenog muža”. Taj citat izaziva jak bes u svakoj iole normalnoj osobi, ali takođe odlično opisuje kako su žene u ono vreme bile tretirane, bez ikakvih ljudskih prava.

Jako iritantni su zatucani stavovi koji se iznose kroz film, na primer kako žena ne može da zatrudni ako ne doživi orgazam, te da se kroz silovanje ne može nikako zatrudneti. Neviđena glupost, ali to je sve odraz onog vremena. Tu se zapravo i vidi odnos između Žana i Margerit. Ako u prvoj percepciji deluje da je Žanu stalo istinski do Margerit, u trećoj vidimo da on nije ništa bolji lik od Žaka, da je Margerit za njega samo svojina koja služi tek toliko da mu donosi potomstvo.

Njemu ne predstavlja problem što je Margerit doživela silovanje, sa obzirom da ju je pre toga silovao i sam bezbroj puta, već što se Žak usudio da dirne na njegovo vlasništvo. Zbog toga smatram obojicu jednako ogavnim likovima.

Bila sam dobra žena, a onda me je moja zemlja osuđivala i sramotila.

Za razliku od prethodnih Skotovih istorijskih filmova kao što su već spomenuti “Gladiator” i “Kingdom of Heaven“, koji su bili dosta romantizovani i oslanjali se na fikciju, ovaj film je daleko verodostojniji istorijskim činjenicama. Ako i ovde očekujete neki epski spektakl, moram vas razočarati. Nema mnogo scena bitaka, već je fokus stavljen na dramu i psihološki odnos između glavnih aktera.

Najepskiji momenat filma svakako je samo finale, odnosno taj dvoboj između Žana i Žaka koji je snimljen jako sirovo i realistično. Tokom čitavog ovog dvoboja oseti se snažna napetost i neizvesnost ko će uzeti pobedu… Osim ako niste čitali već o ovom događaju na Vikipediji. Tada za vas nema neizvesnosti u pogledu pobednika, ali ja vam lično preporučujem da se pre gledanja ovog filma ne informišete o istorijskim dešavanjima vezanim za njega, kako biste više uživali u napetosti u samoj završnici filma.

Bog će poštedeti one koji govore istinu.

Ben Aflek (koji zajedno sa Met Dejmonom i Nikol Holofsener potpisuje scenario za ovaj film) je trebalo da igra Žaka, ali se ipak odlučio za ulogu Pjera, što je ispala dobra odluka. Pjer je lik koji nije nimalo dopadljiv, što zbog njegove okrutne samovolje, što zbog njegovog razvratnog načina života, ali ipak mu Ben donosi određenu dozu šarma i harizme. Benov najbolji prijatelj i glavni glumac ovog filma Met Dejmon isto dosta upečatljivo iznosi svoju ulogu, uprkos iritantnosti lika koji tumači. Ipak za mene najveće glumačke zvezde ovog filma su Adam Drajver i Džudi Komer.

Detetu je potrebna majka više nego što je potrebno da majka bude u pravu.

Drajver se prethodnih godina prilično dokazao najpre kroz novu “Star Wars” trilogiju i odličnu dramsku ulozi u “A Marriage Story“, te nije nikakvo čudo da je ovde zaista zablistao. Njegov lik je karakterno odvratan i od onih likova koje uživaš da mrziš, ali Drajver toliko verno i upečatljivo iznosi svoju ulogu da bi mu i zamalo poverovao u njegovu tvrdnju da je nedužan da nije scene koja potvrđuje njegovu krivicu.

Nameravam da govorim istinu. Neću ćutati.

Džudi Komer se proslavila ulogom Vilanel u odličnoj krimi psihološkoj seriji “Killing Eve” kojom je očarala sve (uključujući i mene), a ovde je jednostavno magična! Ona svojim emocijama potpuno dočarava svoju ulogu, da sasvim veruješ njenoj iskrenosti. Kao što se da zaključiti po mojim prethodnim pasusima, Margerit je za mene jedini istinski pozitivan lik u ovom filmu, jer ona je oličenje svih žena koje trpe torturu u muškom svetu i njen lik je pokazatelj da ne treba da ćute na zlostavljanje i da treba da se bore za sebe.

Ocene

Istorijski
Drama
Režija
Scenario
Gluma
Vizuelan doživljaj
Poruka

Ukupan zbit i ocena

Sirovo i realistično snimljeno, ova sjajna srednjevekovna drama govori o položaju i pravima žena u vreme kada se smatralo da nemaju nikakva prava. Po meni, među najboljim filmovima ove godine

4.7

Koliko biste vi dali zvezdica ovom filmu/seriji?

Kliknite na zvezdicu od 1 do 5 i glasajte!

Prosečan rejting... 3.6 / 5. Ukupno glasova: 5

Nema glasova još uvek! budi prvi i oceni.

Ostavite komentar preko Facebook-a

Responses

Your email address will not be published.

O autoru teksta

Najnovije recenzije / novosti

Dekalog (1989 – 1990)

Dekalog je poljska televizijska serija (iako ga neki nazivaju i desetočasovnim filmom) koji su zajedno napisali jedan od najvećih filmskih umetnika Kšištof Kješlovski i njegov

Pročitaj više »
Filmovi
Movie hipster

The Northman (2022)

The Northman (2022) Robert Egers je sa svega dva dugometražna filma uspeo da stvori veliku bazu fanova koji su sa nestrpljenjem počeli da iščekuju svaki

Pročitaj više »

Pratite nas na društvenim mrežama

Trenutno popularno

Dune
SPIDER-MAN: NO WAY HOME
The Witcher: Season 2

Upadajte na naš NEWSLETTER

pozdrav

Napravite profil i prodružite nam se na MOVIE TALKS privatnoj društvenoj mreži namenjenoj za filmofile!

movie-talks-community-logo

Login to your account