The Aviator (2004)
Don’t tell me I can’t do it; don’t tell me it can’t be done!
“The Aviator” je biografska drama, koja prati život filmadžije i avijatičara Hauarda Hjuza, od dvadesetih do četrdesetih godina prošlog veka. Iako je danas poznatiji po filmovima (“Hell’s Angels”, “Scarface”, “The Outlaw”), “The Aviator” se bavi više Hjuzovim pomeranjem granica u vazduhoplovstvu i njegovim privatnim životom, koji su obeležile ljubavne (Ketrin Hepbern, Ava Gardner) i političke afere, kao i ozbiljan oblik OKP-a (opsesivno-kompulzivni poremećaj) i mizofobije.
Čak i da ne znate o čemu se u filmu radi, pa čak ni kom žanru pripada, zvučna imena poput režisera Martina Skorsesea, fenomenalne glumačke postave koju čine Leonardo DiKaprio, Kejt Blanšet, Kejt Bekinsejl, Džon C. Rajli, Alek Boldvin, Alan Alda, Jan Holm, Viljem Defo, Džad Lou, muzika Hauarda Šora, pa i pet Oskara (od ukupno 11 nominacija), dovoljan su razlog da ga pogledate.

Skorsese se potrudio da svaki deo filma izgleda što približnije filmovima perioda u kome se odvija, što je naročito upečatljivo na početku, na primer u sceni u kojoj se pojavljuje Džad Lou kao Erol Flin. Ovo je verovatno glavni razlog za Best Cinematography Oskara, koji je otišao u ruke Roberta Ričardsona, sa kojim je Skorsese već sarađivao na filmovima “Casino” i “Bringing Out the Dead“.

DiKaprio je, kao i obično, zaslužio Oskara i ostao samo na nominaciji. Kejt Blanšet se potrudila da skine manirizam i akcenat Ketrin Hepbern ali, iako je glumom zaslužila osvojenog Oskara, izgledom nije ni prineti lepoti legendarne Ketrin. Doduše, mene Kejt inače iritira, pa je moja objektivnost upitna. Interesantno je da je ovom ulogom postala prva osoba koja je osvojila Oskara glumeći drugog oskarovca. Kejt Bekinsejl očaravajuća kao i uvek, a Džon C. Rajli, Alek Boldvin, Alan Alda (takođe nominovan) i Jan Holm daju filmu upečatljiv šmek.

Tehnički gledano film je u svakom aspektu vrhunski, ali mu fali suštine. Čini ga niz odlično napravljenih i međusobno uklopljenih delova, i ne fali mu čak ni emotivne snage, ali nema nikakvu poentu, ne vodi nikuda, završava se iznenada i ostaje nedorečen. Uživao sam u svakom minutu njegova tri sata, ali mu fali ono nešto suštinsko što bi dopunilo tehničku savršenost i učinilo ga bezvremenim remek delom.
8/10
Responses