Possession (1981)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Film Possession, naslovna

Bračni konflikti i samodestrukcija dostižu svoj vrhunac u horor drami ,,Possession” (1981). Čini vam se kao da je nešto đavolsko i zlo ušlo u likove, pa ih tera na nepromišljene postupke.

,,Ne mogu da se nosim sa sobom zato što se bojim sebe, zato što sam sama kriva za sopstveno zlo”.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Na početku filma Mark se s posla vraća kući u Zapadni Berlin. Nailazi na hladan i ravnodušan doček svoje supruge Ane. Kasnije scena u krevetu potvrđuje nedostatak istinske bliskosti i poverenja među njima dvoma. Žena govori kroz suze kako ne zna zašto želi razvod, kako je možda to uobičajena situacija kroz koju prolaze svi parovi. 

Naizgled su rešili da se pomire. Međutim, Ana je otišla iz doma, a Mark je posumnjao na ljubavnika. Razgovor sa njenom prijateljicom Mardži i pronalazak razglednice ukazuju na ljubavnika Hajnriha, ali se ispostavlja da mu supruga nije tamo. Kad se bude ponovo sreo sa njom, shvata kako se ona ponaša nekontrolisano i zaljubljeno, uporno odbija da se vrati bračnim i majčinskim obavezama.

,,Niko nije dobar ili loš, ali ako baš želiš, ja sam ona loša. I da sam znala da on postoji na ovome svetu, nikada ne bih rodila Boba sa tobom!”

Kako vreme prolazi, Mark postaje sve više opsednut Anom. Zapostavlja sebe, jedva priča i telo mu potresaju grčevi. Susreti sa ženom koja povremeno dolazi kući sve više razaraju njegovu psihu. Padaju teške reči i udarci, stalno viču, prave nered i lom po sobama. 

U filmu ,,Possession” likovi imaju izražene telesne pokrete. Kao da žele da nam poruče time kako se osećaju u svojoj duši, kako se lome i raspadaju u unutrašnjim konfliktima. Jedan drugog povređuju, pokazuju (samo)ubilačke namere. Suprug se bori da povrati ženu, a ona je rastrzana između morala i strasti, dobrog i zlog. Sreće sinovljevu učiteljicu Helen koja liči na Anu kao da su sestre bliznakinje, samo što ima drugačiju boju kose i očiju. 

Mark je i dalje uznemiren, pa je unajmio privatnog detektiva. Želi da prati ženu kako bi saznao njenu najnoviju adresu. Vidimo da Ana odlazi u zgradu oronule fasade i živi u prljavom, zapuštenom stanu. Ono što je interesantno, prethodno je živela u moderno opremljenom stanu svog muža. Detektiv otkriva nešto neverovatno i zastrašujuće o tome s kim ova junakinja provodi vreme.

Pitamo se o čemu se tu dođavola radi!

Delimično rešenje misterije vas navodi na zaključak: Čovek može da i te kako nisko padne kada ne kontroliše ono zlo u svojoj prirodi, kada se prepušta životinjskim nagonima. Mračna strana vuče čoveka ka dnu sve niže i niže.

Psihološki horor ,,Possession” može da se tumači i u društveno-istorijskom kontekstu.

Radnja se dešava u sumornom i pustom ambijentu podeljenog Berlina. To je vreme 80-ih godina kada je podignut Berlinski zid kao granica između dva dela grada u kojima se vodio različit način života. U jednom se živelo slobodnije, raskalašnije i bogatije, a u drugom pod opsadom i kontrolom, siromašnije.

Netrpeljivost i sukobi između muža i žene nisu jedini strašan faktor. Jeziva je i sumorna atmosfera u gradu u kome ima stare ali i moderne arhitekture. Glavni junak vidi čuveni Zid iza kojeg stražare vojnici. Kao što on špijunira ženu i pokušava da kontroliše njeno kretanje, tako i vlast prati i nadzire ljude. 

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Da se osvrnemo na glumu u ostvarenju ,,Possession“, koja je često prenaglašena.

Izabela Ađani (Isabelle Adjani) je odlično dočarala dvostruku ulogu žene koja ponekad podseća na anđela, a ponekad na đavola. Njena junakinja Ana postaje gora verzija same sebe. Sa jedne strane, izgleda mirno i nastoji da bude dobra majka. S druge strane, ponaša se ludački, rastura stvari, povređuje sebe i druge kao da se predala demonima. Čuvena je scena iz metroa kada je potpuno izgubila kontrolu nad svojim telom: histerično se smeje, udara o zidove, bacaka se i valja po tlu.

Da li je toliko razdiru unutrašnji konflikti, da li je u pitanju preterana seksualna žudnja, posednutost, nešto četvrto ili sve ukupno, procenite sami. 

Lik Helen je suprotnost Ani, kao da je anđeličić poslat s neba da pomogne Marku u čuvanju sina i uređivanju kuće. Tu se postavlja pitanje da li je to Markovo priviđenje jer je opsednut suprugom i/ili je nesvesno stvorio bolju, željenu verziju svoje supruge.

U ulozi muža jeste Sem Nil (Sam Neill). Sjajno je odglumio junaka koji se trudi da reši misteriju ženine preljube. Koliko on nju voli, toliko je ljubomoran i posesivan da takođe pokazuje goru verziju samog sebe. Njegovi telesni pokreti ukazuju na to koliko je usamljen, nesrećan i slomljen u želji da zadrži ljubav svog života. 

U sporednim ulogama jesu Margit Karstensen (Margit Carstensen) kao Anina prijateljica Mardži i Hajnc Benent (Heinc Benent) kao bivši Anin ljubavnik Hajnrih. Ona bi da zameni prijateljicu u Markovoj kući, a on je zen kouč i majstor borilačkih veština koji veruje u Boga i večnu ljubav. Lik Hajnriha unosi komične elemente u ovu mračnu priču.

Ukoliko volite filmove u kojima se pojavjuju čudni likovi, preporučujem vam da pogledate i ,,Filth” (2013).

Ovaj film je režirao Poljak Andrej Zulavski (Andrzej Zulawski), koji je napisao i scenario. Pošto je prošao kroz ,,pakao” razvoda i morao da sam odgaja sina, očigledno da je odatle crpeo  inspiraciju. Kao što slutite, ima i autobiografskih elemenata u ovom ostvarenju. 

Zanimljivosti u vezi sa filmom ,,Possession”

  • Ovo je prvi i jedini film koji je poljski reditelj Zulavski snimio na engleskom jeziku.
  • Nije samo inspiraciju našao u svom životu, već i u romanu Lava Tolstoja ,,Ana Karenjina”. Setite se motiva preljube, ljubomore i posesivnosti, (samo)destrukcije likova i suicida.
  • Izabela Ađani je doživela posttraumatski sindrom zato što je pretrpela veliki stres tokom snimanja zahtevnih scena. Kada je završila ovaj projekat, krenula je na psihoterapiju. 
  • Ađani je primila nagradu za najbolju glumicu na Kanskom festivalu 1981. godine, a kasnije još neke značajne. Trud joj se zaista isplatio, a ovaj film danas spada u klasike.
  • U filmu se nakratko pojavljuje naš kaskader Dragomir Stanojević (alijas Bata Kameni) u ulozi taksiste. 

U hladnom ambijentu Berlina čudne zastrašujuće pojave naglašavaju otuđenje, nedostatak bliskosti i nežnosti među glavnim likovima. Oni dočaravaju unutrašnje i međusobne sukobe, nesporazume i nemire u bračnom odnosu. Čini vam se kao da žele da promene jedan drugog, ali je to skoro nemoguća misija. Ludilo i nezadovoljstvo proizilaze iz izneverenih očekivanja, razočarenja, uzaludne potrage za ljubavlju, seksualne žudnje, kao i prepuštanja onom demonskom u njima samima.  

Nema jednog jedinog tumačenja psihološke horor drame ,,Possession”. Definitivno je film koji vas nagoni na razmišljanje šta je istina, a šta iluzija, kao i na to kakva nam je ljudska priroda i kako to utiče na odnose sa drugima. 

Koliko biste vi dali zvezdica ovom filmu/seriji?

Kliknite na zvezdicu od 1 do 5 i glasajte!

Prosečan rejting... 4.6 / 5. Ukupno glasova: 418

Nema glasova još uvek! budi prvi i oceni.

Ostavite komentar preko Facebook-a

Responses

Your email address will not be published. Required fields are marked *

    1. Hvala, baš sam se potrudila! 🙂 Hahahaha, drago mi je zbog toga, jedva čekam da pogledaš ovaj film. Ako nisi gledao trejlere ili čitao od ranije nešto, možda te zaprepasti kako izgleda Anin ljubavnik iz filma. Nisam namerno okačila njegovu sliku ovde, niti rekla ko je on. 😉

O autoru teksta

Najnovije recenzije / novosti

Režiseri
Igor Gligorijević

Lars Henriks (1991-)

Lars Henriks je mladi nemački režiser indi filmova, koji do svoje tridesete godine iza sebe ima već desetak ostvarenja. Ovaj multitalentovani umetnik sam piše scenario

Pročitaj više »

Pratite nas na društvenim mrežama

Trenutno popularno

Dune
SPIDER-MAN: NO WAY HOME
The Witcher: Season 2

Upadajte na naš NEWSLETTER

pozdrav

Napravite profil i prodružite nam se na MOVIE TALKS privatnoj društvenoj mreži namenjenoj za filmofile!

movie-talks-community-logo

Login to your account