Lost (2004-2010)

lost

Lost (2004-2010)

Dugo sam odolevao da pružim šansu seriji “Lost” jer mi je radnja delovala prilično dosadno. Sada međutim, kada sam napokon poklekao i odgledao seriju, mogu reći da ne samo da se ne kajem što sam joj dao šansu, nego se kajem što to nisam učinio ranije. “Lost” je uistinu jedno posebno iskustvo koje treba doživeti i osetiti.

Radnja prati gomilu putnika čiji se avion, koji leti iz Sidneja u LA, sruši na pusto ostrvo. 48 putnika preživljava pad i za njih počinje pravi izazov jer moraju da nauče da se snalaze i prežive na ostrvu i deluju kao jedan tim. Međutim, vrlo brzo shvataju da ostrvo na koje su se nasukali nikako nije obično ostrvo, jer se na njemu dešavaju krajnje bizarne stvari kao što su polarni medvedi koji se niotkuda pojavljuju, poziv u pomoć koji se vrti 16 godina, domoroci koji iz nekog razloga otimaju decu i odvode ih sa sobom, dugme u dubokom oknu koje se mora pritiskati svakih 108 minuta ili će nastati smak sveta i još mnogo čudnih stvari koji se pojavljuju tokom šest sezona.

Pored glavne radnje na ostrvu, serija prikazuje i flešbekove glavnih likova i njihove živote pre ukrcavanja u avion, koji nam pomažu da se jače emotivno povežemo sa njima i njihovim sudbinama, ali nam takođe daju uvid i u to koliko su njihovi životi ustvari međusobno povezani i da su svi na ostrvo dovedeni sa razlogom.

O svim likovima bi se moglo napisati puno toga, toliko da ovom tekstu ne bi bilo kraja, tako da ću se osvrnuti samo na neke od njih.

Od početka se kao glavni likovi nameću Džek Šepard i Džon Lok. Džek kao heroj, Džon kao antiheroj. Džek kao čovek od nauke, Džon kao čovek od vere, u čemu se ponovo suprotstavljaju ove dve ideje.

Džon je bez ikakve sumnje moj najdraži lik u seriji i po meni najkompleksniji. Voleo sam sve što je radio i kako se snalazio na ostrvu. Njegova flešbek priča mi je jedna od najdirljivijih u seriji. Njegova potreba za ocem koji ga je iskoristio i odbacio i razlog zašto je ostrvo smatrao spasom i sudbinom.

Sa druge strane, Džek mi je u prve tri sezone bio ubedljivo najiritantniji lik u seriji. Išlo mi je na živce to njegovo konstantno pravedno moralisanje i što je mislio da sve zna. Naročito me je nervirao što se non-stop suprotstavljao Loku koji je uglavnom bio u pravu. Međutim, od četvrte sezone dolazi do preokreta, kada Džek od čoveka od nauke i sam postaje čovek od vere. Tu mi Džek postaje sve draži i draži lik, a svojom žrtvom na kraju da bi spasio ostrvo me je u potpunosti osvojio i sad mi je uz Loka omiljeni lik u seriji “Lost”. Kad je jednom ponovim, definitivno ću ga gledati drugim očima.

Od ostalih likova u seriji kao posebno drage bih izdvojio Harlija, jako simpatičnog i dobrog lika čiji duhoviti komentari su me često zasmejavali i njegova flešbek epizoda o brojevima mi je genijalna. Potom Sojer koji mi je jedan od najjačih i najharizmatičnijih likova. Obožavao sam njegov sarkazam i dodeljivanje nadimaka svima ostalima. A njegova hemija sa Džulijet mi je savršena (iako su mnogi navijali za njega i Kejt). Zatim fantastični Bendžamin Lajnus, vođa domorodaca na ostrvu koje preživeli nazivaju “Others”, kojeg sam obožavao iako je negativac i njegove psihološke igre su mi fantastične.

Sajid, bivši irački mućitelj, koji se bori sa sobom i svojom grižom savesti zbog grehova iz prošlosti. Njegove flešbek epizode su mi među najjačima, naročito epizoda u kojoj se suočava sa ženom koju je mučio i koja mu je na kraju oprostila, što je jedna od, po meni, najboljh epizoda serije. A da ne zaboravim Kler (meni najlepša u seriji) i Čarlija, kao i San i Džina. Dva predivna ljubavna para čija je ljubav imala uspone i padove. Nažalost oba završavaju tragično. Previše je tu likova i svaki od njih mi je posebno prirastao za srce.

Serija se može podeliti u dva dela, dve celine. U prve tri sezone i poslednje tri sezone. U prve tri sezone fokus serije je na međuljudskim odnosima i njihovoj zajedničkoj borbi da prežive nepoznato. Ljubavima, drugarstvu, rivalitetu. Kao i većini, i meni je prvi deo serije snažniji jer ima nešto ljudsko i humano u sebi.

Od četvrte sezone kvalitet serije počinje da opada, iako i dalje drži pažnju. Fokus je sa međuljudskih odnosa prebačen na misteriju, i tu scenaristi počinju sve više da komplikuju radnju, uvodeći putovanja kroz vreme (tako se naprimer u petoj sezoni radnja konstantno prebacuje sa 2004. na 1977. i nazad), korporaciju koja pokušava da prisvoji ostrvo za sebe (hm, kritika kapitalizma?), naučnike koji sprovode tajne eksperimente, paralelni univerzum gde su putnici sleteli i nikad se nisu srušili na ostrvo, dva lika, Džejkoba i Čoveka u crnom, koji su ustvari alegorija na Avelja i Kaina. Tu serija dobija biblijske razmere, jer imamo svetlo (Džejkob) i mrak (Čovek u crnom) u borbi za očuvanje ili uništenje ostrva.

E sad stižem i do finalne epizode, finala koje je mnoge razočaralo i koje mnogi smatraju  jednom od najgorih završnica neke serije. Ja to ne razumem jer je meni kraj fantastičan!! Tačno je da na mnoga pitanja postavljena tokom serije nije dat odgovor. Međutim, ko želi da mu serija sve servira na tacnu i da ne zamara mozak ne treba da gleda “Lost” već “Beverly Hills” ili “Gossip Girl”.

Lost nije tip serije koja će da pruži odgovor na svako pitanje. Kao što niko ne može objasniti zašto ima toliko i toliko zvezda na nebu ili zašto osećamo vazduh, ali ne možemo da ga vidimo, tako i tajne ostrva ne mogu biti objašnjene. Ostrvo je tu zato što je tu i magično je zato što je magično. Racionalno objašnjenje ne postoji. Da bi se mnoge misterije vezane za ostrvo razjasnile, bilo bi potrebno napraviti jednu sezonu o samoj istoriji ostrva, što i ne bi bilo izvodljivo, a i bolje je tako jer misterija gubi na šarmu kad se rasvetli.

I na kraju krajeva, misterija ostrva nikad i nije bila cilj već samo sredstvo serije, a cilj je u likovima i njihovim odnosima, njihovoj sudbinskoj povezanosti sa ostrvom i njihovoj borbi za iskupljenje i potrazi za mirom u sebi, koji su pronašli jedni u drugima. To je bit serije i zato je meni finalna epizoda savršena. Njihovo ponovno spajanje u čistilištu, momenti kad se sete ostrva i njihovih zajedničkih trenutaka, i na kraju Džekovo zatvaranje očiju.

Sve to je u meni izazvalo strašno jake emocije i zbog toga finale serije dugo neću zaboraviti. Interesantno kako se mnogi tripuju kako kraj ustvari znači da su oni poginuli u avionskoj nesreći još na početku i da je ostrvo sve vreme bilo čistilište u kojem su boravili. Ta ideja je prilično apsurdna jer u finalnoj epizodi Kristijan jasno govori Džeku da su svi oni umrli, neki pre njega, neki posle. Dakle taj paralelni univerzum je bio njihovo čistilište i trebalo je čekati da svi koji su otišli sa ostrva umru da bi se ponovo ujedinili i otišli zajedno dalje.

Ne znam iskreno šta je tu ljudima toliko nejasno i zbunjujuće? Kraj je upravo onakav kakav je i trebalo da bude. Uprkos padovima u kvalitetu u određenim sezonama, sveukupan utisak je da je serija pravo remek- delo koja se sa potpunim pravom smatra za jednu od najvećih i najboljih serija u istoriji televizije i koju ću dugo pamtiti.

Od istog autora:
Euphoria (2019)

Koliko biste vi dali zvezdica ovom filmu/seriji?

Kliknite na zvezdicu od 1 do 5 i glasajte!

Prosečan rejting... 5 / 5. Ukupno glasova: 2

Nema glasova još uvek! budi prvi i oceni.

Ostavite komentar preko Facebook-a

Responses

Your email address will not be published.

O autoru teksta

Najnovije recenzije / novosti

Režiseri
Igor Gligorijević

Neil Jordan (1950-)

Neil Jordan Nil Džordan (Neil Jordan) je irski scenarista i režiser, koji se proslavio kultnim “The Crying Game” iz 1992. godine, filmom koji je hrabro

Pročitaj više »
Filmovi
Igor Gligorijević

Hannah and Her Sisters (1986)

Hannah and Her Sisters “Hannah and Her Sisters” donosi nam priču o tri sestre, bliske, ali veoma različitih karaktera. Hana je talentovana glumica, koja napušta

Pročitaj više »
Režiseri
Igor Gligorijević

James Mangold (1963-)

Džejms Mangold Džejms Mangold, američki režiser, scenarista i producent, nema za sobom naročito bogatu filmografiju, ali su neki naslovi na kojima je radio stekli popriličnu

Pročitaj više »
Režiseri
Movie hipster

Celine Sciamma (1978-)

Celine Sciamma Selin Sijama (Celine Sciamma) je francuska rediteljka i scenaristkinja, čiji filmovi se bave temama rodnog identiteta, jednakosti, potrazi za sobom, seksualnosti i ženskim

Pročitaj više »

Pratite nas na društvenim mrežama

Trenutno popularno

Elvis
Stranger Things 4
The Witcher: Season 2

Upadajte na naš NEWSLETTER

pozdrav

Napravite profil i prodružite nam se na MOVIE TALKS privatnoj društvenoj mreži namenjenoj za filmofile!

movie-talks-community-logo

Login to your account