Lilja 4-ever (2002)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit

Lilja 4-ever (2002)

Trgovina ženama i decom je jedan od najvećih problema savremenog društva. Dok mi živimo svoj život baveći se nebitnim stvarima, kao što je koliko smo lajkova dobili za neki status na društvenim mrežama, mnoge mlade devojke u isto vreme postaju seksualno roblje, bez ikakve nade u spas i izbavljenje, sem da ih smrt odnese.

Film Lilja 4-ever ima jako dinamičan početak. Pratimo mladu devojku kako trči užurbano ulicama, kao da od nekoga beži. Tokom ove scene ide refren pesme “Mein Herz Brent” nemačkog industrial-metal benda Rammstein. Mnogi kritičari su kritikovali upotrebu ove pesme, tvrdeći da ne ide uz duh filma, međutim ja se ne slažem sa tim, i kad stignete do kraja shvatićete značaj ove pesme.

Nakon ovog energičnog uvoda, “Lilja 4-ever” nas vraća tri meseca unazad. U raspalom Sovjetskom savezu (nije jasno koja tačno država je u pitanju), pratimo Ljilju, devojku čija majka odlazi sa momkom da živi u Americi. Ljilja se radosno hvali društvu kako odlazi u Ameriku, međutim, život je spremio druge planove za nju. Majka koja zaključuje da je Ljilja za nju samo smetnja, ostavlja je samu kod kuće, obećavši joj da će naknadno doći po nju, iako to očito ne planira. Ljiljina tetka, koja smatra da je stan prevelik za nju samu, smešta je u malen bedni stančić gde joj ubrzo isključuju struju. Sve ovo je navodi da se okrene povremenoj prostituciji, kako bi imala čime da se prehrani.

Ono što prvi deo filma “Lilja 4-ever” čini tako lepim i posebnim je lik dvanaestogodišnjeg dečaka Volođe. On mašta o košarci, ali nema para za košarkašku loptu, te košarku igra praznom konzervom. Između njega i Ljilje se rađa snažno, iskreno prijateljstvo, koje je najsnažniji faktor koji ovaj film pruža. Kad god ga nasilni otac izbaci iz kuće, on odlazi kod nje da prespava. Ljilja se pored ostalog prostituiše i da njemu kupi košarkašku loptu. Njihove zajedničke scene su najlepša stvar u ovom filmu. Taj njihov odnos sestre i brata je magičan i svaki njihov zajednički trenutak čini da ti bude toplo oko srca. Od momenta kada se njih dvoje rastaju jedno od drugog (kako i zbog čega dolazi do toga neću otkriti) iz filma nestaje sva lepota i toplina i priča zalazi u potpuni mrak i depresiju, a film postaje sve teži i mučniji za gledanje.

Lilja 4-ever (2002)

“Lilja 4-ever” je režirao Lukas Mudison, koji je takođe režirao i jedan od mojih omiljenih filmova Fucking Amal (na blogu imate moju recenziju i za taj film, pa ako želite bacite pogled). Labavo je inspirisan životom mlade Litvanke koja je završila kao seksualno roblje. Mudison, međutim, koristi njenu tragediju samo kao premisu a samom filmu kroz fikciju daje emotivnu i umetničku snagu. Ovim filmom je pokazao da bi mogao da bude duhovni naslednik Ingmara Bergmana, mada bih morao videti i ostale njegove filmove da bih dao konačni sud. Kako je on Šveđanin, a glumačku ekipu čine Rusi, on je režirao na osnovu njihove glumačke mimike, a glumci su improvizovali u scenariju, što je, mora se priznati, jako zanimljiva saradnja. Slično kao i u Fucking Amal, i ovde je stil režije krajnje sirov, naturalistički. Kao da pratiš običan život mladih, a ne igrani film. Osvetljenje i boja filma je većinom prigušeno (opet isto kao u Fucking Amal) i to daje filmu neku posebnu artističku atmosferu. Impresivan mi je rad kamere tokom seks scena, ne u smislu eksplicitnosti (jer eksplicitnih scena ovde nema) već u kadrovima. U prvom delu filma, tokom tih scena kamera je okrenuta isključivo ka Ljiljinom licu koja iskazuje gađenje prema onima koji je koriste za seks. Kasnije kamera je postavljena obrnuto i mi gledamo muškarce tokom silovanja (jer da se ne lažemo, to je čisto silovanje) i dok ih gledamo i sami osećamo njeno gnušanje i gađenje. Te scene su za nas gledaoce prilično nelagodne, ali su majstorski poentirane.

Možda će mi neki zameriti što sam maločas više puta upoređivao ovo ostvarenje sa Fucking Amal samo zato što je isti režiser u pitanju. Međutim, izuzev teme trgovine robljem, ova dva filma imaju dosta toga zajedničkog. Oba filma prikazuju život u zabačenom malom mestu, zaboravljenom od svih. Oba filma imaju u fokusu tinejdžerku kojoj je sve što želi odlazak negde van u potrazi za srećom i boljim životom. Međutim, dok Fucking Amal ima feelgood atmosferu sa pozitivnim krajem, ovaj film je nasuprot tome skroz mračan i depresivan, bez ikakvog svetla na kraju tunela. Mudison takođe obrađuje jako bitnu temu siromaštva i pokazuje kako je upravo ono (pored njene naivnosti) glavni uzrok njenih pogrešnih odluka. Mudison tako realistično prikazuje živote siromašnih i odbačenih ljudi da će se, verujem, i mnogi sa ovih prostora prepoznati u glavnim likovima, i ovaj film će im biti upozorenje kako nikako ne smeju da postupe.

Ipak ovaj film mi ne bi bio tako poseban da nije fantastične Oksane Akišinski! Nije ovo njena prva filmska uloga. Prethodno je imala glavnu žensku ulogu u izvrsnom filmu “Sestre”, Sergeja Bondaruka mlađeg (velika preporuka ko nije gledao), ali njen performans ovde je savršen! Svakim atomom svog lica ona iskazuje sve emocije svog lika. Od sreće, tuge, bola, gorčine, njena gluma je jednostavno veličanstvena u svoj svojoj jednostavnosti. Nijedna glumica me nije toliko ubila u pojam i emocije, kao što je to učinila Oksana sa svojom glumom u ovom filmu.

Ocene

Drama
Gluma
Režija
Scenario
Muzika
Emocije

Ukupan zbir i utisak…

Film koji budi najstrašnije emocije. Depresiju, tugu, bes, nemoć. A još strašnije je i što je u pitanju istinita priča. Međutim uprkos depresivnom osećaju koje gledanje ovog filma pruža, ima u njemu nešto neodoljivo što me tera da mu se vraćam 5/5

5

Koliko biste vi dali zvezdica ovom filmu/seriji?

Kliknite na zvezdicu od 1 do 5 i glasajte!

Prosečan rejting... 5 / 5. Ukupno glasova: 1

Nema glasova još uvek! budi prvi i oceni.

Ostavite komentar preko Facebook-a

Responses

Your email address will not be published.

O autoru teksta

Najnovije recenzije / novosti

Filmovi
Igor Gligorijević

Glory (1989)

Glory (1989) We fight for men and women whose poetry is not yet written but which will presently be as enviable and as renowned as

Pročitaj više »
Filmovi
Movie hipster

Carrie (2002)

Carrie (2002) “Carrie” je prvo Kingovo delo koje sam čitao, te sam emotivno jako vezan za njega. Knjiga ima tri adaptacije. Prva, najpoznatija adaptacija, i

Pročitaj više »
Filmovi Movie Hipster
Movie hipster

The Shining (1997)

The Shining (1997) Stephen King smatra se sa pravom kraljem horora u modernoj svetskoj književnosti. Jedno od njegovih najpoznatijih dela svakako je “The Shining”. Delo

Pročitaj više »

Pratite nas na društvenim mrežama

Trenutno popularno

Dune
SPIDER-MAN: NO WAY HOME
The Witcher: Season 2

Upadajte na naš NEWSLETTER

pozdrav

Napravite profil i prodružite nam se na MOVIE TALKS privatnoj društvenoj mreži namenjenoj za filmofile!

movie-talks-community-logo

Login to your account