Amadeus (1984)

“That was Mozart. That! That giggling dirty-minded creature I had just seen, crawling on the floor!”

“Unprincipled, spoiled, conceited brat” i istovremeno jedan od najvećih kompozitora u istoriji – Volfgang Amadeus Mocart.

Film Miloša Formana “Amadeus” na IMDb-u je klasifikovan kao istorijska biografska drama. Diskutabilno je možemo li ovaj film smatrati istorijskom biografijom, s obzirom na to da je većim svojim delom fikcija. Likovi jesu istorijski, ali njihovi životi i međusobni odnosi su pretežno plod mašte i umetničkih sloboda. Drama jeste, a opet, ne sećam se kada sam se poslednji put ovoliko smejao gledajući dramu. Iako suštinski tragična, ova priča je osmišljena i realizovana na neverovatno zabavan način, pun humora i gegova.

Mocartova fiktivna biografija predstavljena je iz ugla Antonia Salijerija, dvorskog kompozitora Austrijskog cara. Salijeri, jedna od ključnih figura u razvoju opere s kraja osamnaestog veka, ovde je predstavljen kao muzički mediokritet. On žudi da kroz svoju muziku dotakne božansko, živi u celibatu (u stvarnosti je imao čopor dece) i potpuno je posvećen svom radu, ali mu nedostaje talenat. S druge strane, Mocart je razmaženo, vulgarno, neodgovorno i samoživo derište, koje živi boemskim životom, a krasi ga do tada neviđen talenat za muziku.

On komponuje božanstvena remek dela kao da ih piše po diktatu samog Boga. Salijeri ovo doživljava kao božansku nepravdu, izjedaju ga kompleksi i ljubomora, te se odriče Boga i odlučuje da mu se osveti na jedini način koji mu izgleda dostupan – tako što će sabotirati i uništiti Mocarta. Dok mu glumi posvećenog prijatelja i dobrotvora, on mu iza leđa spletkari i radi o glavi, sve dok ga ne otera u preranu smrt.

Amadeus

Ova ideja potekla je još za njegovog života. Neposredno pred Salijerijevu smrt po Beču se šuškalo da je otrovao Mocarta, što je 1830. Puškin iskorisatio kao osnovu za predstavu “Mocart i Salijeri”. Kasnije je Rimski-Korsakov pretvorio ovu Puškinovu predstavu u kratku operu, a 1979. godine, ova priča dobija svoj današnji oblik u predstavi “Amadeus”, Pitera Šafera. Pet godina kasnije adaptira je u filmski scenario, za koji dobija Oskara, jednog od osam koje je ovaj film osvojio.

Oskara za najbolji film ne mogu da komentarišem, jer ni jedan od preostalih nominovanih nisam gledao. Formanova Oskarom nagrađena režija je besprekorna, a ukoliko ste pogledali film, Oskari za scenografiju, kostime i šminku se podrazumevaju. Preostaju još dva.

Muzika Volfganga Amadeusa Mocarta sama po sebi garantuje nominaciju. A kada je ovako vešto uklopljena u film, Oskar je zagarantovan. Interesantno je da izvođači u filmu stvarno sviraju ono što čujemo. Kada Tom Halc, koji igra Mocarta, izvodi svoje kompozicije na klaviru, njegovi prsti precizno pogađaju tačno one tonove koje čujemo u filmu, čak i u sceni kada svira izvrnut na leđa, ruku ukrštenih iznad glave. Ovaj glumac je proveo pola godine vežbajući Mocartove kompozicije na klaviru, ne bi li ih besprekorno izveo na filmu. Doduše, za glavnu ulogu ostao je samo na nominaciji i moram priznati da mi nije naročito legao sa svojim Džim Kerijevskim performansom.

Iako Tom Halc igra Mocarta, on suštinski nije glavni lik u ovom filmu. Glavni lik je lik Salijerija, koga je veličanstveno izneo F. Marej Abraham. Salijeri je čovek koji se davi u kompleksima, ljubomori i povređenom egu, potpuno posvećen svojoj “osveti”, ali je istovremno i najveći i najiskreniji obožavalac Mocarta, u kome vidi najvećeg muzičkog genija i čije kompozicije doživljava kao otelotvorenje božanske lepote. Rastrzan između ova dva poriva, on postepeno tone u ludilo i, nakon Mocartove smrti i neuspelog pokušaja samoubistva, završava u ludnici.

Decenijama kasnije, sveštenik dolazi u sanatorijum da ispovedi Salijerija i čitav film je ustvari ispovest umirućeg čoveka, rastrzanog između kajanja zbog nepravde koju je učinio Mocartu i osećanja da je on sam žrtva božanske nepravde. Iako Tom Halc svojim performansom skače u oči publike i na svaki način pokušava da zadrži “spotlight” na sebi, način na koji je Abraham izneo svoj, u suštini tragičan lik, meni je najupečatljiviji od od svih utisaka koje ovaj film ostavlja.

9/10

Koliko biste vi dali zvezdica ovom filmu/seriji?

Kliknite na zvezdicu od 1 do 5 i glasajte!

Prosečan rejting... 0 / 5. Ukupno glasova: 0

Nema glasova još uvek! budi prvi i oceni.

Ostavite komentar preko Facebook-a

Responses

Your email address will not be published.

O autoru teksta

Najnovije recenzije / novosti

Režiseri
Igor Gligorijević

Neil Jordan (1950-)

Neil Jordan Nil Džordan (Neil Jordan) je irski scenarista i režiser, koji se proslavio kultnim “The Crying Game” iz 1992. godine, filmom koji je hrabro

Pročitaj više »
Filmovi
Igor Gligorijević

Hannah and Her Sisters (1986)

Hannah and Her Sisters “Hannah and Her Sisters” donosi nam priču o tri sestre, bliske, ali veoma različitih karaktera. Hana je talentovana glumica, koja napušta

Pročitaj više »
Režiseri
Igor Gligorijević

James Mangold (1963-)

Džejms Mangold Džejms Mangold, američki režiser, scenarista i producent, nema za sobom naročito bogatu filmografiju, ali su neki naslovi na kojima je radio stekli popriličnu

Pročitaj više »
Režiseri
Movie hipster

Celine Sciamma (1978-)

Celine Sciamma Selin Sijama (Celine Sciamma) je francuska rediteljka i scenaristkinja, čiji filmovi se bave temama rodnog identiteta, jednakosti, potrazi za sobom, seksualnosti i ženskim

Pročitaj više »

Pratite nas na društvenim mrežama

Trenutno popularno

Elvis
Stranger Things 4
The Witcher: Season 2

Upadajte na naš NEWSLETTER

pozdrav

Napravite profil i prodružite nam se na MOVIE TALKS privatnoj društvenoj mreži namenjenoj za filmofile!

movie-talks-community-logo

Login to your account